Praktijkvoorbeeld 1

 
••••••••

Vernieuwen?

            gewoon doen

 

In vier jaar tijd een online platform neerzetten voor werken & leren in facilitaire dienstverlening, compleet met een stage- en een vacatureportal: zie daar het resultaat van de krachtenbundeling van het onderwijs en het bedrijfsleven in de regio Amsterdam. Innovisier + sprak met John Flierman, programmamanager bij ROC van Amsterdam en betrokken bij dit platform: het Facility Services College.  

Een gedeelde ambitie in een reeds langer bestaand netwerk: dat is – kort door de bocht – de voedingsbodem voor wat nu het Facility Services College is. ‘Onderwijs en bedrijfsleven hebben er samen voor gezorgd dat je in deze regio je leven lang actuele, praktijkgerichte opleidingen en trainingen kunt volgen in de volledige facilitaire dienstverlening – luchtvaart, zorg, hospitality, et cetera.’

Menukaarten
‘Diverse vraagstukken hebben een plek gekregen in de lesstof’, vervolgt Flierman. ‘We werken daarbij met menukaarten: wil je werken in omgeving x, dan kun je oefenen in de volgende werksituaties. Doordat we de ontwikkeling van studenten nauwkeurig volgen, weten we wat voor kennis en vaardigheden hij al onder de knie heeft. En wat hij nog moet leren. Voor deze vraag is een passend aanbod. En zo stimuleren we de ontwikkeling van talenten.’

'Mbo is schuchter en angstig'

Wil je samen werken met bedrijven, dan moet je niet afwachten maar het gewoon gaan doen, weet ook Flierman. ‘Maar in het mbo zijn we vaak te schuchter en te angstig om in een ongewis avontuur te stappen. We zitten te veel in de “control & planning”-modus, waarbij we altijd wel een excuus kunnen aanwenden om niet te innoveren.’

Randen van de organisatie
Volgens Flierman zijn gebrek aan tijd, geld of direct resultaat geen redenen om niet te vernieuwen. ‘Dat is leven in het nu, iets waar innovatie niet bij gebaat is. Innoveren kun je het beste doen aan de randen van de organisatie, als een pilot. Hierdoor overheerst het niet de hele organisatie. Blijkt het te werken, dan kun je het uitbouwen.’

Gedeeld beeld
Vernieuwen werkt alleen als er een concreet doel is om naar toe te werken. ‘Dus een door onderwijs en bedrijfsleven gedeeld beeld van de toekomst. Wat is het arbeidsmarktperspectief over vijf, tien jaar? Wat betekent dit voor de vraag en het aanbod van geschoold personeel? Vragen die je alleen kunt beantwoorden als je volop investeert in je relaties, als je elkaars kwaliteiten kent en erkent.

'Steek veel energie in je relatiebeheer'

Je moet echt veel energie steken in je relatiebeheer, maar dat levert ook energie op.’ Die zorgt voor een olievlekwerking. Flierman. ‘Steeds meer partijen beseffen dat het platform een ideale kweekvijver voor talent is. Studenten kunnen opvallen en spelen zich zo in de kijker. De volgende stap is om het gedachtegoed uit te rollen over andere regio’s.’

Hoe maak je co-makership tot een succes?

Tips van het Facility Services College:

  • zorg voor een intensieve samenwerking tussen onderwijs en bedrijven;
  • profileer je met co-makership. Het levert een goed - postief en helder - imago van de sector facilitaite dienstverlening op;
  • houd het netwerk van alle betrokken partijen levendig. Dit houdt de opleiding actueel en maakt de samenwerking bestendig.
Partners: ROC van Amsterdam, Echnaton, ROC Flevoland, ROC Mondriaan, Hogeschool Inholland, Schiphol, Sodexo, ISS Facility Services, Sint Lucas Andreas ziekenhuis, Walibi Holland, Ronald McDonald Centre, HoLaPress, Diversey, Kenwerk en Savantis.

 

 

Facility Services College