praktijkvoorbeeld 1

 
•••••••••

Albeda

            scholingswinkel

biedt uitdagende leeromgeving

'Aan de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam ligt de Scholingswinkel van het Albeda College. Midden in de wijk Delfshaven bieden school en studenten in levensechte opdrachten ondersteuning aan ondernemers en bewoners. En leren ze zelf de kneepjes van het ondernemerschap. Een goed voorbeeld van hybride en contextrijk leren.

‘De Scholingswinkel is in 2005 ontstaan’, vertelt oprichter Frans Verbraak. ‘We hadden als school moeite om voldoende stageplekken te vinden. Met het concept van de Scholingswinkel vangen we twee vliegen in één klap: we bieden de ondernemers en de bewoners in de wijk ondersteuning op het gebied van werk, scholing en stage. En het is een uitgelezen kans voor onze leerlingen om praktijkervaring op te doen.’

Die praktijkervaring bestaat uit echte opdrachten voor de ondernemers in de wijk. Stagiairs van verschillende opleidingen en ook van verschillende scholen in Rotterdam werken in opdracht van lokale ondernemers aan visitekaartjes, flyers en advertenties, de inrichting van etalages, de organisatie van evenementen en beveiliging. Studenten van de Hogeschool Rotterdam sturen de Scholingswinkel mede aan. Sommige studenten beginnen binnen de muren van de Scholingswinkel ook eigen bedrijfjes en kunnen zo in een veilige omgeving oefenen met het ondernemerschap.

‘We gaan uit van de vraag van
de ondernemer’

Het concept slaat aan. Na een paar jaar heeft het Albeda College maar liefst vier Scholingswinkels in Rotterdam. Aflopende subsidies van partners en een nog niet volledig uitgekristalliseerd onderwijsconcept brengen dit aantal later weer terug naar één. Maar die heeft inmiddels wel drie verschillende locaties in de wijk. De Scholingswinkel aan de Nieuwe Binnenweg is sinds 2008 een nieuwe weg ingeslagen. Een weg die het wellicht mogelijk maakt om zonder subsidie verder te gaan.

Ondernemer aan het roer
Aan het roer staat geen onderwijsman, maar een voormalig ondernemer: Jaap van Nieuwamerongen. ‘We zitten hier midden in de wijk, en ik spreek dezelfde taal als de ondernemers. Daardoor is het eenvoudiger contacten te leggen, de drempel is heel laag. Het gaat om het zien van kansen in de wijk, en die verbinden met het onderwijs. We gaan daarbij uit van de vraag van de ondernemers. En als je die vraag goed beantwoordt, komen er steeds meer opdrachten binnen.’

‘Een zesje is niet genoeg’

Volgens beide heren kan ondernemerschap in theorie binnen de school worden geleerd. ‘Maar het is vooral een kwestie van zien, ervaren en doen’, meent Verbraak. ‘Als studenten worden uitgedaagd, willen ze wel verantwoordelijkheid nemen.’ Van Nieuwamerongen vult aan: ‘Het gaat om echte opdrachten, voor echte klanten. Dan is een zesje niet genoeg. Studenten voelen dat het hier om het echie gaat, ze willen er wat van maken. En ze zien het resultaat van hun werk, zien dat ondernemen leuk is. Dat kun je nooit leren binnen de schoolmuren.’

De website van de Scholingswinkel biedt onder meer een mooi portfolio van de producten en diensten die studenten hebben opgeleverd. De studenten zelf geven hier een indruk van hun stages. Op YouTube staan  nog veel meer filmpjes over allerlei projecten van studenten en ondernemers, zoals de Straatspeeldag, de presentatie van ondernemers aan de Nieuwe Binnenweg en een etalageproject.