Wat doen scholen?

 
••••••••

Van houding tot holding

Een goed draaiende economie kan niet zonder slimme ondernemers en werknemers met ondernemende vaardigheden. Daarnaast is het voor veel studenten een droom om ooit een eigen bedrijfje te hebben. Logisch dus dat het beroepsonderwijs aandacht besteedt aan ondernemerschap. Wat doen de scholen zoal om het ondernemerschap te stimuleren?

Misschien wel de meest in het oog springende manier om het ondernemerschap te stimuleren is de studentenonderneming (ook wel student company). Hier geldt het adagium: door het ‘echt’ te doen, ervaar je het beste wat er allemaal bij komt kijken. Binnen de school mag de student fouten maken (leermomenten!) om zo te ontdekken of het ondernemerschap bij hem past. Het mooie van deze vorm is dat zelfs bij aarzelende studenten (‘Wat heb ik hier nou aan?’) het enthousiasme groeit. Net als de trots. 



Jong Ondernemen

Veel onderwijsinstellingen werken hiervoor samen met Stichting Jong Ondernemen, dat meedoet aan de CE Ondernemerschap en wedstrijden organiseert. Variant op de ondernemingen die opgezet worden door studenten zelf, is de deelname aan bestaande studentbedrijven, zoals bij Doe Rotterdam.

SLIM van ScaldaDocenten van Scalda worden op de hoogte gebracht van de laatste ontwikkelingen.

Sommige studentondernemers gaan na hun opleiding verder met hun bedrijfje. Ook hierbij speelt de school regelmatig een stimulerende rol. Voorbeelden hiervan zijn het programma GROW van het SintLucas en Ondernemerslab Twente van ROC van Twente. 



Module en minor

Soms kom je ondernemerschap tegen in verplichte lessen (zoals bij ROC van Flevoland, zie index linksonder). Maar in de meeste gevallen is het een keuzeonderdeel. Op hogescholen kun je een of meerdere minors op het gebied van ondernemen volgen (zoals bij de HAN). In het mbo kun je bij diverse onderwijsinstellingen en opleidingen een speciale ‘ondernemen’-module volgen. 



Keuzedeel

En in 2015, als de herziene kwalificatiedossiers mbo gereed zijn, kan een student zich aan de hand van de zogeheten keuzedelen specialiseren. Hij kan dan bijvoorbeeld de opleiding ‘Kapper’ volgen en het keuzedeel ‘Ondernemen’. 



Docenten
Voor ondernemerschapsonderwijs zijn uiteraard docenten nodig met kennis van zaken en van de nieuwste trends en ontwikkelingen in hun vakgebied. Om hen en de school bij te laten blijven en waardoor ze goed opgeleide, ondernemende studenten kunnen afleveren. Daarvoor zijn er diverse initiatieven. Een daarvan staat uitgebreid in deze Innovisier+: SLIM van Scalda (zie index linksonder).



Centrum voor Ondernemerschap

Ook door je te profileren kun je iets stimuleren. Een groeiend aantal onderwijsinstellingen in het mbo en hbo laat zien dat men ondernemen serieus neemt en richt een Centrum voor Ondernemerschap of Centre for Entrepreneurship op. De onderwijsinstellingen gaan hiervoor de samenwerking aan met andere onderwijspartijen, bedrijfsleven en sociale partners (gemeente, provincie of Kamer van Koophandel). De samenwerking met de regio maakt het ondernemersonderwijs realistischer en actueler. En daarmee nog aantrekkelijker voor de student en de docent. 



Beroepsgericht

Extra stimulerende factor daarbij is als onderwijsinstellingen initiatieven ontplooien die gekoppeld zijn aan een specifiek vakgebied. The Arnhem Fashion Factory bijvoorbeeld van ArtEZ en ROC RijnIJssel. Of Het Circuit van Summa College (zie index linksonder). Ook hierbij wordt nauw samengewerkt met het bedrijfsleven.

Het Circuit, Summa CollegeHet Circuit van het Summa College.

Speeddaten, adopteren, pitchen, gamen

Over samenwerking met het bedrijfsleven gesproken: ondernemers geven tegenwoordig niet alleen maar gastlessen, maar doen ook mee aan speeddaten. Sommige ondernemers ‘adopteren’ zelfs een student met entrepreneurambities, zoals gebeurt bij Hogeschool Saxion. En andere jureren innovatieve studenten in Dragon’s Den-achtige competities, zoals bij Windesheim. Op hun beurt krijgen de ondernemers bij diverse projecten ondersteuning van studenten, zoals bij de Scholingswinkels van het Albeda College (zie index linksonder). Door te helpen doen de studenten echte ervaring op. 



Naast deze ‘fysieke’ kijkjes in de ondernemerskeuken, valt er digitaal ook veel te leren. Scholen kunnen hun studenten met serious games uitdagen om op een aantrekkelijke manier te werken aan hun ondernemende vaardigheden.