Value beyond the Valley

 
••••••••••

 

 

Ontwikkelingsgenerator
voor innovatie

In Value beyond the Valley storten mbo’ers en hbo’ers zich als lid van een multidisciplinair Research & Development-team op bedrijfsopdrachten op het gebied van duurzaamheid. Feniks Engineering is een van de bedrijven die vraagstukken inbrengen. ‘Dit zorgt op allerlei manieren voor vooruitgang.’

In het onderwijsprogramma Value in the Valley sloegen bedrijven als Stork en Strukton de handen ineen met het Alfa-college, AOC Terra, Hanzehogeschool Groningen en Hogeschool Van Hall Larenstein om studenten uit het mbo en het hbo een unieke ervaring te bieden. Zij mochten zes maanden lang als volwaardig R&D-medewerker in een multidisciplinair team duurzame, innovatieve oplossingen zoeken voor reële vraagstukken uit het bedrijfsleven. Het project sloeg aan. En dus kwam er een vervolg: Value beyond the Valley.

‘Dit gaan we doorontwikkelen en in productie brengen’

Daarbij haakte ook Feniks Engineering, een zelfstandig ingenieursbureau uit Assen, aan. ‘Bij ons zijn innovatie en duurzaamheid eveneens sleutelbegrippen’, vertelt directeur Barend Kortleven. ‘De mens is daarbij de maat: zijn behoeften en wensen vormen de basis voor onze ontwerpen en adviezen. De mens leidt tot de machine, en niet andersom. Dat levert innovatieve én duurzame resultaten op. Bijvoorbeeld als het gaat om materiaalkeuze: hoe duurzamer, hoe beter dit voor de mens is.’

Vingerbeschermer
De afgelopen drie jaar heeft Feniks Engineering diverse opdrachten ingebracht bij Value beyond the Valley. Met de nodige innovatieve resultaten. Zo loopt er nu een project op het gebied van mondzorg. Een zorginstelling liet weten dat het verzorgend personeel veel problemen heeft met het tandenpoetsen bij cliënten die Ernstig Meervoudig Beperkt (EMB) zijn. Feniks zette er een team studenten op, dat vervolgens met een vernuftige vingerbeschermer kwam. Het bleek dat veel verzorgenden bang zijn dat hun vingers bij het poetsen van de tanden van een cliënt beschadigd raken. Waardoor ze steeds gefocust zijn op een mogelijk ‘bijtmoment’.

‘Er zit beslist veel potentieel bij’

‘Die focus gaat ten koste van de aandacht die ze aan de cliënt kunnen geven’, aldus Kortleven. ‘De door de studenten bedachte oplossing is zowel voor de verzorgende als voor de cliënt een gouden vondst. We vinden het zelfs zo’n goede oplossing dat we de vingerbeschermer doorontwikkelen en in productie gaan brengen. Wij staan daar niet alleen in: onlangs kreeg de zorginstelling een brief van het Ministerie van Volksgezondheid. Die ziet in de beschermer een potentiële best practice.’

Innovatiekracht
De ‘anders dan anders’-aanpak van ‘Value’ levert dus ook echt vernieuwende producten op. Innovatief onderwijs brengt innovatie. Verder leren de deelnemende studenten door opdrachten ook verder te gaan dan zij doorgaans gewend zijn. Kortleven: ‘Zij worden gestimuleerd om voorbij te gaan aan de voor de hand liggende oplossingen en krijgen daarbij opdrachten uit sectoren die je niet zo snel met werktuigbouwkunde associeert. Zoals de mondzorgopdracht. We kietelen hun creativiteit en innovatievermogen. Dit zijn gelukkig slimme jongeren, die met de nodige begeleiding met frisse ideeën komen. Hier krijgen ze de kans hun innovatiekracht te ontwikkelen. Er zit beslist veel potentieel bij. Dat is goed nieuws voor de gehele sector.’

Value beyond the Valley brengt bedrijven:

  • betere mogelijkheden om studenten te begeleiden op de werkvloer
  • nauwere aansluiting onderwijs-praktijk door een betere samenwerking en communicatie
  • potentiële werknemers met innovatiekracht
  • daadwerkelijk innovatieve producten